054-496-9165
galit@eshkolot.org.il
Facebook
  • עמוד הבית
  • השירותים שלנו
  • אודות אשכולות
  • סיפורי ההצלחה שלנו
  • מסביב ל- MBA
  • מידע על בתי ספר
  • תוצאות והישגים
  • צרו קשר
business-3152586_960_720

תרומת ה-MBA בעיני מעסיקים

14 בנובמבר 2018galkatzאורח חיים ב- MBANo comments

 

הקדמה:

שלום,

שמי גלית אדסמן, מנכ"ל אשכולות-העתיד שלי ברור! ואני שמחה להגיש לך את המאמר

"תרומת ה-MBA  בעיני מעסיקים".

השכלה היא אחד מן הפרמטרים החשובים ביותר הקיימים בכדי לעזור לך להשיג את מטרותייך האישיות והמקצועיות. תואר ה-MBA מקובל מאוד בשוק העבודה ככזה שמוביל לקידום ולהצלחה עסקית. רבים תופסים אותו כתואר הכרחי להתקדמות מקצועית לדרגות ניהול. אך לא כולם, קיימים הבדלים בתפיסה של התואר בקרב כאלו שמתעתדים ללמוד לימודי MBA, סטודנטים שכבר לומדים, בוגרים והכי חשוב-  מעסיקים עתידים.

בנוסף, קיים שוני בתפיסה של MBA בעולם. בחלק מן המקומות בעולם, בארה"ב, ה-MBA נתפס כדרכון להתקדמות עסקית. במקומות אחרים הוא מהווה יתרון בלבד. ישנן תעשיות שבהן ה-MBA הוא הכרח להתקדמות ויש כאלו שאינן.

מאמר זה הוא מאמר נוסף  בסדרת המדריכים שאני מוציאה בכדי לעזור לך להבין לעומק את נושא ה-MBA והתרומה שלו לחייך המקצועיים והאישים. כפי שאולי נתקלת כבר בסלוגן שלנו :

" MBA במיקוד קריירה "  אנחנו מאמינים כי ככול שתכיר יותר לעומק את נושא ה-MBA כך תוכל לבחור בצורה נכונה יותר את האוניברסיטה המתאימה עבורך ואת התוכנית הטובה ביותר עבורך.

למרות שבכתיבת מאמר זה השתמשתי בתוצאות של מחקרים אקדמיים (ראה רשימת מחקרים מומלצת בסוף המדריך) הוא איננו מחקר אקדמי, אלא מבוסס על ניסיון של שנים בתחום לימודי ה-MBA, שיחות עם בוגרים ועם סטודנטים, שיחות עם מנכ"לים של חברות מובילות במשק הישראלי, הבריטי והאמריקאי.  

לפני שאתחיל, רציתי להגיד תודה לצוות הנהדר שלי  על תרומתם והערך המוסף למאמר זה. לסטודנטים שלי שקראו והעירו על המאמר לפני שהגשתי לך אותו ולך- על כך שאתה מתעניין בו.

 

כמו תמיד אתה מוזמן להגיב על המאמר הנ"ל באתר האינטרנט שלי : www.eshkolot.org.il

או לשלוח שאלות למייל: galit@eshkolot.org.il

 

קריאה מועילה.

 

המאמר נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך מיועד כמובן לשני המינים.

פרק ראשון:  הסיבות העיקריות מדוע סטודנטים בכל העולם נגשים ללמוד לימודי  MBA:

 

  • קריירה– המונח קריירה הוא מונח מקיף. סטודנטים פונים ללימודי MBA מתוך רצונם לשפר את הקריירה שלהם בדרכים הבאות:

 

  1. פיתוח קריירה- פיתוח קריירה מתפקידי ניהול זוטרים לתפקידי ניהול בכירים
  2. יצירת קריירה ארוכת טווח
  3. שיפור הזדמנויות קידום בתוך ארגון קיים- יצירת יתרון תחרותי
  4. שיפור יכולות מקצועיות- שיפור יכולות אנליטיות; שיפור מיומנויות לימודיות; שיפור מיומנויות ניהול וגישות פרקטיות ותיאוריות לניהול.
  5. שינוי קריירה- מתחום אחד לתחום אחר. בולט בעיקר בקרב קבוצות המהנדסים השונות, או בקבוצת בעלי התארים במדעי החברה והרוח, המבקשים להיכנס אל  עולם העסקים.

 

  • הכנסה גבוהה יותר– רצונם של הסטודנטים הלומדים בהכנסה גבוהה יותר שבפעמים רבות היא נגזרת של פיתוח קריירה.
  • יצירת רשת קשרים ענפה
  • מניעים אישים– הגברת הדימוי העצמי, מתן סטאטוס של יוקרה ושל כוח, שביעות רצון
  • רצון להקים עסק עצמאי

 

מעניין לגלות כי לסטודנטים מאזורים שונים בעולם, רצון משותף ללמוד MBA , אך סיבותיהם קצת שונות ולמה חשוב שתדע זאת? כך תוכל להכיר קצת יותר מקרוב את המתחרים שלך על הקבלה למנהל עסקים וללמוד קצת על מה שמניע אותם.

 

טבלת השוואה: הסיבות שבגללן סטודנטים רוצים ללמוד לימודי MBA, לפי סדר חשיבות:

ישראל ארה"ב אירופה אסיה
פיתוח קריירה קריירה ארוכת טווח שיפור יכולות מקצועיות שיפור יכולות מקצועיות
שיפור יכולות מקצועיות פיתוח קריירה מניעים אישיים יצירת קריירה ארוכת טווח
הכנסה גבוהה יותר שיפור יכולות מקצועיות שיפור בקריירה שיפור יכולות מקצועיות- שיפור יכולות אנליטיות; שיפור מיומנויות לימודיות; שיפור מיומנויות ניהול וגישות פרקטיות ותיאוריות לניהול
רצון להקמת עסק עצמאי הכנסה גבוהה יותר שינוי בקריירה
שינויי קריירה

 

מתוך שיחות עם סטודנטים אשר היו מעוניינים ללמוד MBA בישראל עולה כי התואר עבורם מהווה אמצעי לפיתוח קריירה קיימת. הפרופיל של הסטודנט הישראלי הוא כזה שבחלק גדול מן המקרים, סטודנטים לומדים לתואר MBA במקביל לעבודתם. מרבית התוכניות בישראל הן גם כאלו אשר מאפשרות עבודה. מתוך השיחות עם הסטודנטים עולה כי מרביתם מבקשים ללמוד את התואר מתוך אמונה ורצון לפתח את הקריירה שלהם. הם מאמינים כי התואר יקנה להם יכולות, ידע וכישורים אשר יאפשרו להם להתקדם. לשאלתי, האם הם מתכננים לעזוב את מקום העבודה שלהם תוך זמן קצר מהיום שבו יסיימו את התואר. כ-90%  הם ענו שכנראה שלא, הם מתכוונים להתקדם במסגרת מקום העבודה הקיים.

אצל הסטודנטים הפונים ללימודים בארה"ב ובאירופה, עולה כי הסיבות המרכזיות עבורם מדוע הם רוצים ללמוד MBA  קשורות ברצונם לקדם משמעותית את הקריירה שלהם, ללמוד תיאוריות של ניהול אחרות, להרחיב את אופקיהם המקצועיים, לחיות בחו"ל לפרק זמן משמעותי, ליצור לעצמם net-work  מקצועי ולהתבסס כלכלית.

אך האם הסיבות האלו מצדיקות השקעה של  קרוב ל-100,000 דולר בשנת לימוד אחת?

התשובה לשאלה זו נעוצה בהתייחסות המעסיקים לבוגרי MBA.  התייחסות המעסיקים נמדדה במספר מחקרים אקדמיים אשר תוצאותיהם מובאות כאן. כמו-כן, הובאו כאן סיכומי שיחות עם מנכ"לים של חברות מובילות בישראל ובארה"ב. בהקשר זה רציתי להביע את תודתי  לליאת דוידסון-כץ על מחקרה המצוין, "לימודים גבוהים וקריירה- המקרה של לימודי תואר שני במנהל עסקים בישראל" כחלק מדרישות קבלת התואר השני.

נתונים כללים על תרומת ה- MBA לקריירה

  1. בדירוג של מנכ"לים עם הביצועים הטובים ביותר בעולם (בחברות נסחרות) שנעשה ע"י Hansen, Ibarra & Peyer  נמצא כי 32% מהמנכ"לים בעלי MBA מחברות שבסיסן באירופה או בארה"ב דורגו בממוצע כ-40 מקומות גבוה יותר לעומת עמיתיהם ללא MBA.
  2. בתחום השכר והקידום; ה-MBA מסייע לעלייה בשכר ותנופה לקריירה כגון מציאת עבודה חדשה ותנאים טובים יותר
  3. במחקרים שבדקו את תנאי ההעסקה של בוגרים בעלי MBA נמצא כי תנאי ההעסקה של בוגרי MBA גבוהים משמעותית מאותם תנאים מלפני הלימודים.
  4. נמצא כי MBA  תורם לשיפור הביטחון העצמי- כך שהדימוי העצמי של הבוגר כלפי עצמו וכלפי אחרים והקריירה שלו גבוה יותר.
  5. מעסיקים מדווחים על מספר יתרונות שבוגרי MBA מביאים איתם : יכולת לעבוד בצורה יעילה עם אנשים מרקעים שונים, כישורים בינאישיים, עבודה בצוות, מיומנות תקשורת, מיומנות טכנולוגית וידע.  

 

  1. סיווג בתי הספר בהתאם לתרומה שלהם בעיני המעסיקים.
  1. בתי ספר ממוקדים תחום: בתי ספר אלו מכינים סטודנטים לתפקידים ספציפיים כגון אנליסטים, יועצים, מנהלי פרויקטים בתחום של היי-טק, ביו-טק, מימון, שיווק. בוגרי בתי ספר משתלבים  בתפקידים ספציפיים, כגון אנליסטים, יועצים, מנהלי פרויקטים בתחום של היי-טק, ביו-טק, מימון, שיווק. הפרופיל של הסטודנט המתקבל, צריך להיות כזה שתואם את פרופיל הקבלה של בתי הספר, בד"כ סטודנט עם ניסיון ספציפי בתחום של כספים, ייעוץ, הנדסה. משם, הסטודנט עולה בשרשרת התפקידים.
  2. בתי ספר שמכינים לתפקידי ניהול בכירים יותר- אלו הם בתי ספר ללא מיקוד ספציפי בתוכנית הלימודים, אלא בתי ספר של  General management. לדוגמא: סטנפורד, הרווארד, אוקספורד, IE. הבוגרים משתלבים בתפקידים של היי-טק, ביו-טק, שירותים ומסחר בתפקידים של מנהלי צוותים, מנהלי אזור, מנהלי מוצר .
  3. בתי ספר שמכינים סטודנטים לתפקידי יזמות: הקמת עסק עצמאי. אלו הם בתי ספר עם מסלולים ייעודים לתחום של יזמות. דוגמאות: בבסון, MIT, INSEAD .
  1. בתחום השכר והקידום; ה-MBA מסייע לעלייה בשכר ותנופה לקריירה כגון מציאת עבודה חדשה ותנאים טובים יותר. כ-75% מהבוגרים שסיימו לימודים בארה"ב או באירופה, מדווחים על כך שה-MBA סייע להם להתקדם לתפקידים בכירים יותר הכוללים הטבות שכר משמעותיות.  
  2. במחקרים שבדקו את תנאי ההעסקה של בוגרים בעלי MBA נמצא כי תנאי ההעסקה של בוגרי MBA גבוהים משמעותית מאותם תנאים מלפני הלימודים. בחלק מן מקומות העבודה, נפוץ בעיקר בתעשיית הכספים והייעוץ בארה"ב, אירופה ובישראל. חלק מן מקומות העבודה ממנים את הלימודים במטרה לקדם את העובדים שלהם לתפקידים מובילים.
  3. הביטחון העצמי של בוגרי MBA עולה באופן משמעותי ביותר  בשל מספר סיבות: ידיעת השפה ברמה גבוהה, היכרות עם השפה העסקית, קורסי מנהיגות מובילים כחלק מן התואר, סביבה תומכת ומעצימה.
  4. נקודת המבט של המעסיקים בהקשר הזה מעניינת. הם מציינים את היכולות החברתיות, היכולת לעבוד בצוות, היכולות לעבוד עם אנשים מרקעים שונים (בארה"ב וחלק גדול  ממקומות העבודה באירופה כוללים עובדים מרקעים שונים). כקודמת לידע המקצועי הנרכש כאשר הם באים לגייס עובדים.

התייחסות המעסיקים לבוגרי תואר שני במנהל עסקים:

ישראל:

הנתון המפתיע ביותר מבחינתי בנושא זה היה, כי רבים מן  מקומות התעסוקה בישראל אינם דורשים MBA לעמדות ניהול בכירות. ה-MBA לעיתים מופיע כיתרון בזמן הגיוס אולם אינו קריטריון הכרחי.  

רבים מן המנכ"לים איתם שוחחתי ציינו כי הם שמים דגש נרחב יותר על הניסיון המקצועי יותר מאשר על התואר הנלמד. כישורי המועמד כפי שבאו לידי ביטוי במקומות עבודה קודמים הם אלו אשר קובעים בקבלה לעבודה.

ועם זאת, ישנם הבדלים משמעותיים בין התעשיות השונות בדרישה ל-MBA. בתעשיית ההיי-טק, בתעשייה הביטחונית, בתחומי הפיתוח, טכנולוגיה, הנדסה, מדעים ותוכנה אין הבדלים בביצועים ובתפקוד של מהנדס או טכנולוג בוגר MBA לעומת כזה שאיננו מחזיק ב-MBA. כמובן שנדרשת הכשרה בתחום הניהול, איך היא אינה חייבת לבוא דרך לימודי MBA אלא יכולה לבוא דרך הכשרה של קורסים או פשוט הכשרה הניתנת במסגרת  העבודה.

בתחום של הפיננסים, השקעות, קרנות הון סיכון, בנקים, שיווק, מכירות  לתואר ה-MBA יש ערך רב, התואר מעניק כלים שמסייעים בעבודה ובהתקדמות. כך שאם אתה שוקל עבודה בתחום, הרי ש-MBA הוא תואר נדרש עבורך.

התעשייה של העסקים הזרים בישראל, חברות ייעוץ כגון מקינזי, קרנות השקעה כגון אייפקס, סיטי-בנק, חברות שבסיסן באירופה ובארה"ב מציינות כי היו מעדיפים לגייס בוגרים עם MBA.  

כאשר אתה ניגש להקים עסק עצמאי, תואר MBA אינו הכרח. מבעלי עסקים עצמאיים וחברות סטארפ-אפ, עולה כי התואר אינו נדרש. אולם, בשיחות עם מקימי עסקים, עולה הרצון להרחיב את הידע בתחומים הפיננסים, ותחומי השיווק.

יש לציין כי בישראל תואר ה-MBA אינו נפוץ כמו בארה"ב או באירופה והוא נחשב לתחום לימוד חדש יחסית בהשוואה לארה"ב ולאירופה. חשוב גם לציין בהקשר הזה, כי הכשרה צבאית לעיתים עונה על חלק גדול מן הדרישות הנ"ל. חלק מן הדברים הנלמדים בבתי ספר באירופה ובארה"ב כמו כישורי מנהיגות, תקשורת, עבודה בצוות נלמדות ומיושמות כחלק מהשירות הצבאי.

 

משפט סיכום:

בישראל, תרומת ה-MBA היא בעיקר בתחום של הפיננסים והכספיים בעוד שתעשיות האחרות אינם רואות ב-MBA צורך מהותי .   

 

תרומת ה-MBA עבור מעסיקים מאירופה:

מעסיקים מאנגליה טוענים שבעת בחירת מועמד לתפקיד, עצם היותו בעל MBA אינו מהווה גורם עיקרי וחשוב במיוחד בקבלת ההחלטה אלא חלק ממכלול הגורמים ועם זאת, במחקר שבדק 220 מגייסים מתחומים שונים, עלה כי 95% מהמקרים, MBA היווה יתרון בגיוס מועמדים. בהקשר הזה חשוב להבין כי מרבית בוגרי ה-MBA מגויסים לתפקידי ניהול זוטרים עם אופק קידומי ומשם מטפסים לעמדות ניהול בכירות יותר. כך שבהשקעה לטווח ארוך,  ה-MBA, להערכתם בהחלט תורם.

עבור המעסיקים מאירופה, ה-MBA התואר מעניק כלים מעשיים כגון: ידע מקצועי בתחום של      פיננסים, עבודה יעילה עם אנשים מרקעים שונים, יכולת לתקשר באופן אפקטיבי עם חברי צוות, מיומנויות תקשורת גבוהות, וקבלת החלטות.  

בוגרים ישראלים משתלבים בתעשייה האירופאית לפי החלוקה הבאה:

40% בתחומי הייעוץ

40%  בתחומי הכספים

10% בתחומי ההיי-טק

10% בתחומים נוספים- שירותים, מכירות וניהול כללי.

 

תרומת ה-MBA עבור מעסיקים מארה"ב:

עבור רבים מן המעסיקים בארה"ב, MBA הוא כרטיס הכניסה לעמדות ניהול. בתעשיית הכספים, הפיננסים והייעוץ, ה-MBA הוא חובה. יתרה מזאת, מנהלים בכירים טוענים שיש לבדוק לעומק גם היכן למד המועמד, באיזה בית ספר וישנם מקרים הטוענים כי הסטודנטים אשר מסיימים לימודי MBA באוניברסיטאות התחרותיות הם אלו הנהנים מהשתלבות בתפקידים יוקרתיים ובעמדות ניהול בכירות וגם כמובן  מתוגמלים כספית.

בהקשר זה אוסיף ואציין כי עבור ישראליים רבים האפשרות כמעט יחידה לעבוד בארה"ב היא ללמוד לימודי   MBA להתמחות בחודשי הקיץ בחברה אמריקאית ולאחר מכן להשתלב בשוק העבודה בעזרתו של משרד ההשמה של האוניברסיטה.

בוגרים ישראלים משתלבים בתעשייה האמריקאית לפי החלוקה הבאה:

30% בתחומי הייעוץ

30%  בתחומי הכספים

20% בתחומי ההיי-טק

10% בתחומים נוספים- שירותים, מכירות וניהול כללי.

 

וכמה מרוויחים הבוגרים?

תעשייה ארה"ב אירופה
תעשיית היי-טק $100,000

בוגר MIT

101,000$

בוגר IE Business School

תעשיית הכספים 106,472$

בוגר שיקגו

117,700$

בוגר IMD

יזמות 82,100$

בוגר בבסון

101,000$

בוגר IE Business School

תעשיית השירותים והמסחר 106,472$

בוגר קולומביה

90,000$

בוגר ESADE

תעשיית הייעוץ $120,000

בוגר שיקגו

$120,000

בוגר לונדון סקול

 

מילה לסיום:

אנחנו באשכולות-העתיד שלך ברור! מאמינים כי עליך לדעת יותר  על אפשרויות התעסוקה שלך בישראל, אירופה ובארה"ב  לפני שאתה ניגש להתחיל את תהליך הקבלה שלך ללימודי MBA.

בכדי לעזור לך בכך, אני ממליצה לעיין במחקרים ובמאמרים הבאים, המודגשים מומלצים במיוחד.

Less success than meets the eye? The impact of master of business administration education on graduates' careers.  Zhao, J. J. , Truell, A. D. , Alexander, M. W. & Hill, I. B. Journal of Education for Business.

 

The importance of meaningful work.  Michaelson, C. , MIT Sloan management

review.

 

Factors influencing pursuit of the MBA degree: a student and employer perspective.

Luker, A., Bowers, M.R. and Powers, Journal of Marketing for Higher Education.

 

MBAs: A recruiter's eye view.  Kane, K. F. Business horizons

 

The best-performing CEOs in the world  Hansen, M. T., Ibarra H. and Peyer, U. Harvard business review

 

Traditional MBA versus the MBA with specialization: a disconnection between what business schools offer and what employers seek. Gupta, P. B., Saunders, P. M. and Smith, J.

 

The added value of MBA studies: Graduates' perception. Baruch, Y. and Leeming,

 

The impact of an MBA on graduates' career.   Baruch, Y., and Peiperl, M.

 

"לימודים גבוהים וקריירה- המקרה של לימודי תואר שני במנהל עסקים בישראל"  ליאת דוידסון כץ,

 

יש שאלות נוספות?

 

מוזמן לפנות אלי במייל:   

 

Galit@eshkolot.org.il

galkatz
Previous post הנשיא שמעון פרס וחיבור הכישלון שלך. Next post אז איך באמת בוחרים בבית ספר למנהל עסקים?

כתיבת תגובה לבטל

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

כל הזכויות שמורות לאשכולות